زعفران درفرهنگ ایران

در برخی فرهنگ ها بخصوص در فرهنگ ایرانیان زعفران سمبل موارد بسیاری است و در رابطه با زعفران، به شعر و نثر، اشارات زیادی در فرهنگ ایرانیان شده است که یکی از این موارد جالب در فرهنگ ایران چنین است که چهره ی کسی که خندان و خوشرو است زعفرانی گفته می شود و یا حتی وقتی به فردی بخواهند بگویند که شاد و سروحال باش ، میگویند که زعفرانی باشو این مورد جالب به ویژگی خنده آور بودن زعفران بر میگردد . همچنین به افراد بد اخلاق و اخمو پیشنهاد مصرف زعفران را میکنند .
در بعضی از شهرهای ایران مناطقی هستند که  ( زعفرانیه )  نام دارند و بیشتر آنها جز منطقه های گران قیمت و مرفه هر شهر به حساب می آیند . به عنوان مثال به شهر های تهران و یا تبریز می توان اشاره کرد که در هر دو شهر مناطقی با نام زعفرانیه وجود دارد . گفتنی است در سالیان گذشته در مناطق ذکر شده مزارع زعفران و زعفران کاری بوده و این امر وجه تسمیه منطقه های مذکور  را نشان می دهد.
 زعفران در فرهنگ ایرانیان
دکتر محمد حسن ابریشمی محقق و نویسنده ایرانی در کتابش تحت عنوان “زعفران ایران – شناخت تاریخی، فرهنگی و کشاورزی اشعار و حکایات زیادی نقل کرده که نشان از ریشه های عمیق این گیاه اسطوره ای در فرهنگ و ادب غنی ایران زمین دارد.  به این گونه که حتی سخن سرایانی را که در شعر های خود به زعفران اشاره نموده اند برحسب قرن زیست آنها تقسیم بندی نموده و چندین نمونه از اثر های مرتبط ایشان را نام برده است . به عنوان مثال طوسی در قرن چهارم هجری از صفت زعفرانی بدین گونه برای وصف زر یا سکه طلا استفاده کرده :

 ز دو چیز  گیرند  مر مملكت  را
یكی پرنیانی، یكی زعفرانی
یكی  زر  نام  ملك   بر  نبشته
دگر   آهن  آب  داده   یمانی
و اسطوره پارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی اینچنین آورده است :
 ز سیمین و  زرین  شتروار  سی
طبقها و  از  جامه ء  پارسی
همه صدطبق مشك وصدزعفران
همی رفت گلشهرباخواهران
و
 تنش پر نگار از كران تا كران
چو  داغ گل سرخ  بر زعفران
جلال الدین بلخی نیز در اشعار خویش اشارهای بسیاری به زعفران کرده است :
 عشق چو ابر گران ریخت بر این و بر آن
شد طرفی زعفران، شد طرفی لاله زار
زعفران درفرهنگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top