چین وافغانستان درکمین بازارهای هدف صادرات ایران

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اعلام اینکه توقف صادرات زعفران در پی شیوع کرونا ادامه دارد، گفت: خسارات زیادی به کشاورزان تحمیل شده و کاهش قیمت زعفران و بدهی چند ماهه به زعفران‌کاران موجب شده کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت سال آینده نداشته باشند و این مسئله جایگاه صادراتی ایران را به‌عنوان اولین تولیدکننده زعفران دنیا به خطر خواهد انداخت.
متأسفانه گمرک آمار صادرات را نمی‌دهد

غلامرضا میری در گفت‌وگو با با بیان اینکه فقط کشور ما درگیر کرونا نیست و همه کشور‌های واردکننده زعفران هم این مشکل را دارند و هنوز به روال عادی برنگشتند، اظهار کرد: به همین دلیل مبادله زعفران آن‌طور که باید انجام نمی‌شود و چالش دیگر پیش‌رو این است که متأسفانه گمرک آمار صادرات را نمی‌دهد، درحالی‌که صادرات برای ما حیاتی است و باید میزان تولید و صادرات را بدانیم تا بتوانیم برای بازار‌های آن طرف برنامه‌ریزی کنیم.

۲۰ درصد ظرفیت صادراتی انجام شد
او افزود:، چون آماری نداریم، نمی‌توان دقیق اظهارنظر کرد، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت صادرات زعفران در بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد ظرفیت انجام شده است، درحالی که حدود ۸۰ درصد زعفران ایران صادراتی است و به این ترتیب صادرات کاهش چشمگیری پیدا کرده و بازار‌ها هنوز تعطیل است.

کشور‌های مقصد اعلام کردند فعلا ارسال نکنید
میری درعین حال یادآوری کرد که کشور‌های خریدار، زعفران را از جای دیگر تهیه نکردند، زیرا انحصار صادرات زعفران در اختیار ایران است و به ۴۷ کشور دنیا زعفران صادر می‌کنیم. حتی زعفران‌هایی که در اسفندماه خریدند، یا در گمرک مانده و در انبار‌ها بازنشده است یا بخشی از سفارش‌ها در انبار‌های صادرکننده‌ها در داخل مانده و کشور‌های مقصد اعلام کردند فعلا ارسال نکنید، چون باتوجه‌به وضعیت کرونا در انبارهایشان می‌ماند و هزینه‌بر خواهد شد.

مخالف عرضه زعفران از سوی تعاون روستایی هستیم
نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه توقف صادرات زعفران روی دیگری هم دارد، گفت: سازمان تعاون روستایی ۷۴ تن زعفران در اختیار دارد و به‌دنبال این است که این میزان زعفران را در بازار‌ها عرضه کند تا از محل فروش آن، بدهی کشاورزانی که ۵ یا ۶ ماه است، پولی دریافت نکرده‌اند را پرداخت کند که ما مخالف این کار هستیم، زیرا به کاهش قیمت بیشتر زعفران منجر خواهد شد.

او ادامه داد: باتوجه‌به اینکه هدف سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی حمایت از کشاورز است، درخواستمان این است که پول کشاورزان را از منابع دیگر تأمین کنند و این زعفران‌ها را به بازار عرضه نکنند که باعث ضرر و زیان کشاورزان و صادرکنندگان شود.

قاچاق پیاز زعفران بسیار نگران‌کننده است
میری همچنین قاچاق پیاز زعفران را بسیار نگران‌کننده خواند و تأکید کرد: مقامات مسئول باید با جدیت پیگیری کنند که پیاز زعفران به‌صورت قاچاق و غیرقاچاق خارج نشود و بیشتر افغانستان، چین و کشور‌های حاشیه هستند که به‌دنبال کشت زعفران‌اند و اگر توجه نداشته باشیم، بازار صادرات را از دست خواهیم داد.

قیمت زعفران
به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران، اکنون آخرین قیمت زعفران ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کف قیمت و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سقف قیمت است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۵۰۰ تا ۷ میلیون ۹۰۰ حداقل و ۱۰ میلیون ۸۰۰ تا ۱۱ میلیون تومان حداکثر بود.
چین وافغانستان درکمین بازارهای هدف صادرات ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top