صادرات زعفران در کشور ما قوانین و شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به آن اشاره می ‏شود.

? اولین قدم برای صادرات زعفران تعیین قیمت کالاهای صادراتی است که برای اینکار باید به کمیسیون نرخ گذاری مراجعه شود. دوم خرید و بسته بندی زعفران عموما در بسته بندی های زیر ۳۰ گرم است. قدم بعدی در فرآیند صادرات زعفران اخذ مجوزهای لازم است که شامل دریافت گواهی استاندارد، گواهی بهداشت دامی نباتات (بر حسب مورد) و ارائه کارت بازرگانی، معرفی نامه یا وکالتنامه اظهارکننده زعفران به گمرک، صورت عدل بندی، مجوز صدور (برحسب مورد) و در نهایت ثبت محصول در گمرک است. بعد از طی مراحل بالا و دریافت مجوزهای ذکر شده نوبت به ثبت محصول مورد نظر در گمرک جمهوری اسلامی ایران می رسد. اینکار از طریق تنظیم اظهارنامه صادراتی زعفران صورت می‏گیرد.

?اسنادی که برای مراجعه به گمرک جهت صادرات زعفران لازم است:

کارت بازرگانی صادرکننده زعفران معرفی نامه یا وکالتنامه اظهارکننده زعفران به گمرک گواهی استاندارد (حسب مورد)گواهی قرنطینه دامی و نباتی (حسب مورد درخواست خریداران زعفران)گواهی بهداشت (حسب مورد درخواست خریداران زعفران)صورت عدل بندی مجوز صدور (حسب مورد)

صادر کننده زعفران پس از تهیه مدارک لازم، می بایست زعفران را به گمرک محل صدور حمل و پس از صدور قبض انبار، اظهارنامه صادراتی را در چهار نسخه تنظیم و تسلیم گمرک نماید که یک نسخه آن به منزله پروانه صادرات محسوب می گردد. در مواردی با تقاضای صاحب محموله زعفران و موافقت گمرک، عملیات ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی کالای صادراتی را می توان در خارج از امکان گمرکی انجام داد

مراحل صادرات زعفران
Scroll to top