تحلیل بازارزعفران پس ازناتوانی تعاون روستا امروزبابرکناری ریس تعاون روستا

 آبان ماه گذشته بود که موضوع خرید حمایتی زعفران از زعفران‌کاران کلید خورد. موضوعی که متولیان و دنبال‌کنندگان آن بر این باور بودند که با این اتفاق می‌توان سود واقعی بازار زعفران را به جیب زعفران‌کاران واریز و از سوء‌استفاده دلالان در این بازار پرسود جلوگیری کرد.
ابتدای شروع خرید همین اتفاق افتاد و تفاوت قیمت بین خرید سازمان تعاونی روستایی با آنچه در بازار وجود داشت موجب‌ شد تا خیلی از زعفران‌کاران به فروش زعفرانشان به تعاونی روستایی راغب شوند و در نهایت نزدیک به ۷۵ تن زعفران توسط سازمان تعاونی روستایی خریداری شد. با اینکه دولت از طریق سازمان برنامه و بودجه تنخواه هزار میلیارد تومانی برای خرید تضمینی و حمایتی در نظر گرفته بود اما همه این رقم برای خرید زعفران تخصیص داده نشد و سبب شد مطالبات زعفران‌کاران معوق شود و داستان نارضایتی همیشگی کشاورزان در این چنین خریدهایی یک بار دیگر برای زعفران تکرار شود! با این تفاسیر و با توجه به اینکه طبق اعلام تعاونی روستایی حداکثر تا سه ماه زمان برای تسویه کامل مطالبات زعفران‌کاران در نظر گرفته شده بود تا امروز طبق آنچه مسئولان آمار دادند نزدیک به ۴۰ درصد از مطالبات زعفران‌کاران بر زمین مانده و همچنان بلاتکلیف است. دیروز البته محسن زنگنه، منتخب مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در توییتی در فضای مجازی از تغییر و تحول در رأس مدیریت سازمان تعاونی روستایی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و تلویحی آن را مرتبط به داستان خرید حمایتی زعفران دانست.
•         ۴۰ درصد مطالبات باقی مانده است
دکتر زنگنه در خصوص موضوع خرید حمایتی زعفران، مطالبات زعفران‌کاران و تغییری که در رأس مدیریت سازمان تعاونی روستایی اتفاق افتاد به قدس گفت: عمل نکردن سازمان تعاونی روستایی به تعهداتش در قبال زعفران‌کاران موضوعی بود که از خیلی وقت پیش در دستور کار ما قرار گرفت. پول زعفران‌کار را که قرار بود خیلی زودتر به آن‌ها پرداخت شود تا همین الان نزدیک به ۴۰ درصد آن پرداخت نشده که این امر موجب نارضایتی‌های زیاد در بین قشر زحمتکش کشاورزان و زعفران‌کاران شده است.

•         ۲۳۴ میلیارد تومان جمع مطالبات زعفران‌کاران
منتخب مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی میزان مطالبات زعفران‌کاران را ۲۳۴ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان مطالبات ۱۰۰ میلیارد تومان آن تعهدی هست که بانک ملت دارد و نتوانسته تا اینجا به آن عمل کند و ۱۳۴ میلیارد دیگر هنوز هیچ منبعی برای آن در نظر گرفته نشده و بلاتکلیف است. با این تفاسیر وقتی این اوضاع احساس شد و با وجود اینکه وزیر وقت دستور داده بود استان‌ها می‌توانند زعفران‌های موجودشان را بفروشند و مطالبات زعفران‌کاران را پرداخت کنند اما متأسفانه بیش از ۷۴ تن زعفران در انبارها محبوس شد و هیچ اتفاقی برای فروش آن‌ها نیفتاد. پس از این موضوع و تعللی که سازمان تعاون روستایی در این زمینه داشت گفتیم پول دارید مطالبات زعفران‌کاران را بدهید وگرنه برای بحث فروش اقدام کنید که گفتند پول نداریم و قرار بر این شد موضوع فروش زعفران‌ها به تاجرانی که توانایی صادرات آن را دارند در دستور کار قرار گرفت. فروش به تجار هم برای صادرات به این جهت مورد توجه بود که اگر قرار بود این حجم از زعفران از طریق بورس عرضه شود قطعاً افت شدیدی در قیمت شاهد بودیم اما وقتی زعفران صادر می‌شد تأثیری در بازار داخلی نداشت و موجب حفظ قیمت‌ها می‌شد.
دکتر زنگنه افزود: توافق ما با سازمان برای توقف عرضه در بورس و فراهم شدن زمینه صادرات شکل گرفت تا پس از فروش خیلی زود مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شود. با وجود این و در حالی که ما با سازمان تعاون روستایی توافق کرده بودیم چند روز پیش رئیس سابق سازمان خبر از عرضه ۲ تن زعفران در بورس داد که مجدد این موضوع را از وی جویا شدیم که آقای شیرزاد گفت خبر ندارد و جلو عرضه را خواهد گرفت. اعلام دوم سازمان برای عرضه ۵۰۰ کیلو نگین در بورس نشان داد که دست‌هایی پشت این داستان قرار دارد که نمی‌خواهند قیمت زعفران واقعی باشد که پس از این اتفاق مستقیم با شخص وزیر و معاونانش در این باره صحبت شد که آقای خاوازی استدلال‌های ما را منطقی دانسته و در نهایت حکم برکناری رئیس سازمان تعاون روستایی را داد.
•         اجازه نمی‌دهیم حق زعفران‌کاران ضایع شود
منتخب مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که زعفران‌کاران تا چه زمانی به مطالباتی که دارند خواهند رسید، گفت: زعفران‌کاران مطمئن باشند که هیچ حقی از آن‌ها ضایع نخواهد شد و به مطالباتی که دارند خواهند رسید و سعی خواهیم کرد موضوع عرضه غیرفیزیکی در بورس یا همان فروش برای صادرات را دنبال کنیم و به آن سرعت بخشیم که با این اتفاق به نظر می‌رسد نهایت در مدت یک ماه آینده زعفران‌کاران به مطالباتی که دارند برسند حتی دنبال این هستیم زعفران‌کارانی که سال ۹۶ قرار بود در نصف سود از محل فروش زعفرانشان شریک شوند نیز به حقشان برسند.
تحلیل بازارزعفران پس ازناتوانی تعاون روستا امروزبابرکناری ریس تعاون روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top