پیمان یوسفی آذر گفت: بیش از ۲۰۳ تن زعفران به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار پارسال صادر شده است.

او متوسط عملکرد تولید زعفران کشور را ۳.۳ کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و گفت: پارسال از ۱۰۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران، حدود ۳۳۶ تن محصول تولید شد.

به گفته یوسفی آذر، توسعه نیافتگی مکانیزاسیون، عدم نهاده پذیری زعفران و خستگی زمین به دلیل کشت ممتد می تواند منجر به کاهش عملکرد این محصول شود.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی با بیان اینکه در زمینه راه اندازی صنعت پیاز زعفران باید فکر شود، اظهار داشت: استان های مختلف متقاضی پیاز زعفران هستند. سالانه با مازاد تولید پیاز زعفران روبرو هستیم و باید برای آن در داخل کاری انجام دهیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز از ورود این سازمان در بازار زعفران کشور از ۲۰ مهر خبر داد و گفت: از این تاریخ مراکز خرید ما در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند و این محصول حداقل در سه ماه اول کار در داخل کشور عرضه نخواهد شد.

صفایی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی با دو شیوه خرید زعفران را انجام می دهد، تصریح کرد: در شیوه نخست با قیمت توافقی، این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران را به امانت از بهره برداران می گیریم و در بورس عرضه می کنیم.

او بر ساماندهی صادرات زعفران کشور تاکید کرد و مطالعات و کارهای پژوهشی در زمینه زنجیره ارزش زعفران را ضروری خواند و گفت: نتایج کارهای پژوهشی باید در اختیار زارعان قرار گیرد.

غلامرضا میری نایب نیز بر آماده کردن زیرساخت ها برای توسعه صادرات این محصول تاکید ورزید و تصریح کرد: اگر می خواهیم تولید زعفران را مدیریت کنیم و جایگاه آن را ارتقا دهیم باید با بکارگیری مکانیزاسیون برداشت، کیفیت و سلامت این محصول را افزایش و هزینه های تولید را کاهش دهیم.

او تثبیت قیمت زعفران در توسعه صادرات آن را مهم دانست و اذعان داشت: اگر ما نتوانیم به مشتری های خارجی، قیمت بدهیم، آنها را از دست خواهیم داد.

میری پیش بینی کرد: تولید زعفران نسبت به پارسال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: اگر متوسط راندمان تولید این محصول به شش کیلوگرم برسد، سالانه ۷۰۰ تن تولید خواهیم داشت که برای بازار آن باید فکر اساسی کرد.

او عوارض زیاد برخی از کشورها برای زعفران ایران را از موانع توسعه صادرات بیان کرد و از دولتمردان خواست برای کاهش این تعرفه ها تلاش کنند.

میری اظهار داشت: تمام زعفران ایران به صورت بسته بندی از ۲دهم گرم تا ۵۰۰ گرم صادر می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در مورد سرمایه گذاری در حوزه زعفران گفت: برای مدیریت بازار زعفران حداقل به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ضرورت ساماندهی صادرات زعفران
Scroll to top