رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هشدار داد

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در بررسی و  تحلیل وضعیت کلی بازار زعفران گفت: بدیهی است که به دلیل ظهور کرونا بازارهای محصولات صادراتی با مشکلات جدی روبه رو شد و از یک طرف نیاز به محصولات مواد غذایی در برخی جاها افزایش پیدا کرد. اما به دلیل بسته شدن مرزها و کاهش فعالیت‌های تجاری بخصوص بحث صادرات بسیاری از محصولات با افت مواجه بودند.
شریعتی مقدم افزود: همانطور که میدانید ما تامین حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد زعفران جهان را به عهده داریم و منبع اصلی تامین زعفران جهان هستیم و از طرف دیگر محصولاتی مثل زعفران که مصرف ‌شان به نوعی هنوز در طبقه غیرضروری قرار دارد و لوکس تلقی می‌شود بیشتر کاهش داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد وقفه‌ای که در ماه‌های پایانی سال ۹۸ پیش  آمد باعث شده محدودیتی در مصرف زعفران و تجارت زعفران پیش بیاید که نسبت به سایر محصولات جدی‌تر است.

کاهش قیمت صادراتی زعفران
وی با بیان اینکه قیمت داخلی زعفران با افزایش قیمت ارز افزایش نیافته است، افزود: با این وجود قیمت صادراتی آن کاهش پیدا کرده است که این یک نکته بسیار منفی است از این جهت که ارز کمتری وارد کشور می‌شود و کشور سهم کمتری از ورود ارز با صادرات زعفران به بازارهای خارجی دارد.
کاهش قیمت صادراتی زعفران از یک طرف یک نکته منفی است از این جهت که ارز کمتری وارد کشور می شود، و از سوی دیگر یک مزیت محسوب می شود به دلیل اینکه قدرت رقابت زعفران بیشتر می‌شود؛ یعنی کشورهای مختلفی که به تولید زعفران رو آورده‌اند با قیمت‌های پایین در بازارهای عمده فروشی زعفران مواجه هستند و این می‌تواند از نظر ملی به نفع ما باشد که قدرت رقابت سایر کشورها برای تولید زعفران کاهش پیدا می کند
شریعتی مقدم ادامه داد: از طرف دیگر یک مزیت محسوب می شود به دلیل اینکه قدرت رقابت زعفران بیشتر می‌شود؛ یعنی کشورهای مختلفی که به تولید زعفران رو آورده‌اند با قیمت‌های پایین در بازارهای عمده فروشی زعفران مواجه هستند و این می‌تواند از نظر ملی به نفع ما باشد که قدرت رقابت سایر کشورها برای تولید زعفران کاهش پیدا می کند. بخصوص کشورهایی که پیشرفته هستند و هزینه های دستمزد در آنجا بسیار بالا است.

پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید زعفران در سال ۹۹
این مقام مسئول در خصوص میزان تولید زعفران گفت: در نگاه کلی محصول زعفران با افزایش جدی تولید مواجه بوده و تولید آن در سال گذشته طبق آمار رسمی به حدود ۵۰۰ تن رسیده است. از سوی دیگر مقادیری هم از سال قبل مانده و امسال نیز حداقل افزایش ۱۵ درصدی  تولید قابل پیش بینی است. بنابراین زمان آن رسیده است که تولیدکنندگان، صادرکنندگان و همچنین بخش‌های حاکمیتی مثل دولت و مجلس با حساسیت خاصی در مورد این محصول با ارزش بیندیشند و تا قبل از فصل جدید اقدامات موثری را در این زمینه پیش بینی کنند. بخصوص اینکه درآمد ۱۵۰ هزار خانوار در مناطق محروم استانهای خراسان کاملا وابسته به تولید زعفران و قیمت زعفران است.
شریعتی مقدم با بیان اینکه قیمت زعفران نیز مانند سایر محصولات متاثر از عرضه و تقاضا است، گفت: در حال حاضر تولید و عرضه زعفران افزایش یافته اما برای مصارف آن چاره اندیشی نشده است. به طوری که واحدهای تولیدی صادراتی و حتی بزرگترین صادرکنندگان و تشکل‌های مربوط به تنهایی نمی‌توانند بدون کمک‌های پیش بینی شده در قانون مثل بسته حمایتی که در سازمان توسعه تجارت تصویب شده یک تحول جدی در افزایش مصارف زعفران ایجاد کنند. در حقیقت بایستی مصوبه کلی تر  دولت نیز روی آن قرار بگیرد و به طور خاص بودجه های مربوطه به آن اختصاص یابد.
نباید نگاه ما این باشد که رسیدن به هدف تنظیم بازار داخلی را منوط به کاهش صادرات یا مانع صادراتی بدانند بلکه می توان با افزایش تولید، کاهش بهای تولید، سرعت بخشیدن به تامین نهاده‌ها و اعمال حمایت‌هایی که صراحتا در قانون قید شده مثل تخصیص ارز واردات نهاده ها و غیره کار تنظیم بازار را انجام داد
تنظیم بازار نباید منوط به کاهش صادرات باشد
شریعتی مقدم اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر روند قوانینی که می‌تواند بسیار موثر باشد و تاثیر مثبت در صادرات داشته باشد بسیار کند است اما مقرراتی که مانع صادرات است بسیار با سرعت تصویب و عملیاتی می‌شود! که به صادرات محصولات کشاورزی و صنایع وابسته ضربه میزند.
وی افزود: بنده معتقدم نباید نگاه ما این باشد که رسیدن به هدف تنظیم بازار داخلی را منوط به کاهش صادرات یا مانع صادراتی بدانند بلکه می توان با افزایش تولید، کاهش بهای تولید، سرعت بخشیدن به تامین نهاده‌ها و اعمال حمایت‌هایی که صراحتا در قانون قید شده مثل تخصیص ارز واردات نهاده ها و غیره کار تنظیم بازار را انجام داد. از طرف دیگر این موضوع می‌تواند صادرات محصولات کشور را با سرعت و حجم بیشتری شکل دهد.

اقدامات کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در راستای کاهش مشکلات صادرکنندگان
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع معادن و ایران خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته مواردی مثل تعهد ارزی که به صورت غیرواقع بینانه ‌ای به واحدهای صنعتی و صادرکنندگان واقعی تحمیل شده  مشکلاتی را برای آنها در روند صادرات شان به وجود آورده است. در سال ۹۹ تا حد زیادی با تمهیداتی که اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در قانون بودجه پیش بینی کرد و با پیگیری هایی که کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران از طریق مجلس و شورای نگهبان انجام داد، نویدبخش این است که مشکلات صادرکنندگان در این حوزه کاهش پیدا کند و فرصت‌های جدیدی برای صادرات، صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصول زعفران ایجاد کند.
در اتاق بازرگانی و در کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته طرحی را در حال تدوین داریم و برای تصویب آن در شورای عالی صادرات در حال رایزنی هستیم، مبتنی بر اینکه تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع وابسته که الان بیش از ۵ میلیارد دلار منفی است، مثبت شود
شریعتی مقدم گفت: نکته مهم این است که بخش خصوصی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده داوطلب شده است که بخش قابل توجهی از مبلغ صادرات خود را برای توسعه بازار و ارتقای زنجیره‌های ارزش و موضوعاتی از این دست دردل همان بسته های حمایتی سرمایه گذاری کند تا به این ترتیب بودجه ای برای این دست اقدامات جمع آوری شود که به نظر من نوعی تحول در صادرات خواهد بود.
این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر ما در اتاق بازرگانی و در کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته طرحی را در حال تدوین داریم و برای تصویب آن در شورای عالی صادرات در حال رایزنی هستیم، مبتنی بر اینکه تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع وابسته که الان بیش از ۵ میلیارد دلار منفی است مثبت شود. گفتنی است تحقق این امر یک همت جمعی می‌خواهد که امیدوارم در این بخش شاهد آن باشیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هشدار داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top