در حالی که معاون وزیر جهاد از افزایش قیمت زعفران به دلیل عرضه در بورس خبر می‌دهد، کارشناسان این مسئله را رد می‌کنند.

زعفران را با هدف صادرات در بورس عرضه می‌کنیم. مژده می‌دهم که قیمت زعفران افزایش پیدا کند و به ۲ برابر نرخ کنونی بازار برسد. زعفران باید کیلویی ۱۶ میلیون تومان باشد.» این‌ها بخشی از صحبت‌های علیرضا غنی‌زاده، مدیر‌عامل تعاون روستایی کشور، است که انتشار کلیپ آن در فضای مجازی با واکنش تند فعالان حوزه زعفران مواجه شده است. او این صحبت‌ها را در یکی از بخش‌های خبری سیما مطرح و تأکید کرده است که می‌خواهیم به نفع کشاورز عمل کنیم.
تصمیم به عرضه بورسی زعفران‌های خریده شده در طرح خرید حمایتی در‌حالی بیان می‌شود که بنا به گفته فعالان بازار، به دلیل مازاد تولید، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات صادراتی ناشی از شیوع کرونا، با انباشت زعفران در بازار داخلی مواجه هستیم.
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با شهرآرا با ابراز تعجب درباره چنین تصمیم و تحلیلی می‌گوید: شاید می‌خواهند معجزه کنند و دو‌دو‌تا را برابر ۵ کنند.
غلامرضا میری اضافه می‌کند: بازار آن‌قدر راکد است که هنوز پول زعفران‌هایی را که در بهمن و اسفند پارسال فروختیم نگرفته‌ایم و وقتی به فروشندگان مراجعه می‌کنیم می‌گویند چیزی فروش نرفته است، بیایید زعفران‌هایتان را ببرید. با این‌حساب، عرضه ۷۴ تن زعفران خرید حمایتی شده به بازار، در‌حالی‌که هنوز در دست کشاورزان و دلالان هم زعفران وجود دارد، چه طور می‌خواهد منجر به ۲ برابر شدن قیمت زعفران شود؟
او حداکثر تأثیر صحبت‌های مدیر‌عامل تعاون روستایی را چند‌روز و ناشی از اثرات روانی بیان و اضافه می‌کند: ما با این شگرد‌ها بزرگ شدیم. صحبت‌های یادشده، وضعیت بازار زعفران را خراب‌تر می‌کند.
آیا این اقدام با هدف تأمین اعتبار لازم برای پرداخت بدهی دولت به زعفرانکاران انجام می‌شود؟ میری به سؤالمان پاسخ مثبت می‌دهد و جزئیات جلساتی را که با حضور نمایندگان مجلس و برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است این طور با ما در میان می‌گذارد: ۲۷ فروردین و ۲۴ اردیبهشت امسال، جلساتی با همین موضوع در تهران برگزار شد. حرف بنده این بود که تأمین ۱۳۸ میلیارد تومانی برای پرداخت بدهی زعفرانکاران برای دولت رقمی نیست. نمایندگان مجلس هم صحه گذاشتند و گفتند برای تأمین این رقم به دولت کمک می‌کنند. بنده تأکید کردم با هدف حمایت از کشاورز، زعفران‌های خریداری‌شده نباید عرضه شود.
تکرار تجربه مافیا؟
عضو هیئت رئیس شورای ملی زعفران دیدگاه مشابهی دارد.
سید علی حسینی با محال دانستن افزایش دو‌برابری قیمت زعفران پس از عرضه در بورس، صحبت‌های غنی‌زاده را غیرکارشناسی توصیف و آن را ناشی از فقدان اطلاعات کافی در مورد وضعیت بازار زعفران، بیان می‌کند.
او حداکثر قیمت زعفران در بازار را ۸ میلیون تومان می‌داند و ادامه می‌دهد: نمی‌دانم ایشان با چه تحلیل و انگیزه‌ای چنین صحبتی کرده است.
حسینی اضافه می‌کند: شاید قرار است تجربه ۳ سال پیش رخ دهد که تعاون روستایی، زعفران را ۳-۴ میلیون تومان از کشاورز خرید و بعد با بورس‌بازی و دلال‌بازی آن را به کسانی فروخت که اصلا کارشان در حوزه زعفران نبود. قیمت زعفران ۴ برابر شد، پول هنگفتی به جیب عده‌ای خاصی رفت و به کشاورز چیزی نرسید.
این کارشناس بازار زعفران سرعت پیدا کردن توسعه کشت زعفران را از دیگر نتایج آن سیاست بیان کرد و افزود: این سناریو با شرایط امسال قابل اجرا نیست. آن موقع جهش نرخ دلار را داشتیم، بازار‌های صادراتی‌مان هم مشکلی نداشت و کرایه حمل هواپیما برای انتقال زعفران به کشور‌های خلیج، نهایتا ۵ دلار بود، نه
۴۲۰ دلار کنونی.
عضو هیئت رئیس شورای ملی زعفران با یک سؤال، صحبت‌های خود را تمام می‌کند: الان قرار است چه اتفاقی بیفتد که نرخ زعفران ۲ برابر شود؟ نرخ دلار ۴۰ هزار تومان شود یا گشایش ویژه‌ای در بازار‌های صادراتی رقم بخورد؟
در حالی که معاون وزیر جهاد از افزایش قیمت زعفران به دلیل عرضه در بورس خبر می‌دهد، کارشناسان این مسئله را رد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Scroll to top