غلامرضا میری رییس اتحادیه صادركنندگان زعفران در باره راههای تشخیص زعفران تقلبی در بازار به تراز گفت: باید مقداری از این زعفران را در آب جوش بریزیم ، معمولا ساقه هایی که به صورت شیمیایی رنگ می شود به محض ارتباط با آب جوش رنگ خود را از دست داده و سفید می شوند. وی افزود: ولی کلاله های قرمز که حالت طبیعی دارند زمان زیادی طول می کشد تا سفید شود. ولی معمولا خریداران نمی توانند با مشاهده و لمس زعفران، تقلبی بودن یا نبودن آن را تشخیص دهند.
میری اظهار داشت: ضمن اینکه بعضی از زعفران ها مواد خارجی را که از هندوستان و پاکستان با خمیری به نام خمیر نشاسته کلیشه هایی شبیه کلاله زعفران درست کرده اند که تشخیص آن حتی برای ما که خبره این کار هستیم بسیار مشکل است. وی در ادامه تصریح کرد: ما می دانیم تمام واحدهای صنفی دارای آزمایشگاه بوده و بعد از انجام آزمایشات لازم و نمونه برداری بسته بندی می شود.
نایب رییس شورای ملی زعفران ضمن تاکید بر خرید زعفران های دارای علامت استاندارد گفت: واحدهایی که دارای علامت استاندارد هستند برای تشکیل سالن، پرسنل و آزمایشگاه سرمایه گذاری کلانی کرده و هرگز ارزش برند خود را با فروش زعفران تقلبی از بین نمی برد. وی افزود: واحدهایی که مورد تایید سازمان استاندارد هستند بعد از خرید زعفران این کالا را نمونه برداری و آنالیز کرده و سپس وارد انبار و خط تولید این واحد صنفی می شود.
میری ادامه داد: بعد ورود زعفران ها به انبار نیز نماینده سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد از زعفران های موجود نمونه برداری می کنند و اگر این زعفران ها از لحاظ بهداشتی یا مسئله تقلبی بودن مشکلی داشته باشند برای بار اول به واحد صنفی اخطار و دفعه بعد پروانه آن واحد لغو خواهد شد. میری با اشاره به ادامه این روند در سطح بازار اظهار داشت: معاونت غذا و دارو ماهیانه به صورت رندوم از زعفران هایی که علامت استاندارد دارند نمونه برداری کرده و حتی اگر در این مرحله مشکلی وجود داشته باشد تحت پیگرد قرار می گیرد.

وی در توضیح طرح شناسنامه دار کردن زعفران به تراز گفت: این مسئله دقیقا در راستای همین موضوع بوده و ما تلاش داریم همه زعفران های موجود در کشور یا دارای علامت استاندارد و یا شناسنامه باشند. میری افزود: در صورت اجباری شدن وجود علامت استاندارد علاوه بر اعتماد مردم به زعفران های عرضه شده دیگر نیازی به آزمایشات و نمونه برداری از زعفران های موجود در بازار وجود ندارد.
رییس اتحادیه صادركنندگان زعفران تصریح کرد: در حال حاضر طرح اجباری کردن استاندارد برای زعفران تا حدودی زیادی قطعی شده و امیدواریم در چند ماه آینده علامت استاندارد بر روی زعفران ها در سراسر اجباری شود و زعفران بدون علامت استاندارد عرضه نشود.
 وی با اشاره به عدم حمایت دولت از صادر کنندگان زعفران گفت: امروز مشکل بزرگ صادرات زعفران عدم وجود نقدینگی است. میری در توضیح عدم استفاده صادرکنندگان از تسهیلات بانکی افزود: گردش مالی هر تاجری در سال معمولا ۳ تا ۴ بار است که حتی اگر حداکثر سود این کار را ۵ درصد در نظر بگیریم هر تاجری با انجام ۴ معامله در سال سودی حدود ۲۰ درصد کسب می کند در حالیکه سود بانکی تسهیلات حدود ۲۴ درصد است.
این فعال بازار در خاتمه خاطرنشان کرد: سود صادرکنندگان ما معمولا بین ۲ تا ۳ درصد بوده و به ۵ درصد نیز نمی رسد لذا استفاده از تسهیلات بانکی حتی در صورت ارائه از سوی بانک ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

برای گریز از زعفران های تقلبی زعفران استاندارد بخریم
Scroll to top